پنج روند در حال ظهور در توسعه نرم افزار در آینده

صنعت نوسعه نرم افزار یکی از صنایعی است که به سرعت در حال رشد می باشد و توسعه دهندگان این صنعت در همه جای جهان، در خطر هستند. اما درعین حال، آینده ی این شغل، موضوع داغی است، زیرا امید آن می رود که آینده این کار فرصت های بیشتری برای تمام افراد در تمام جهان ایجاد کند، فرصت هایی با ساعات کاری کم، اما ابزار بهتر و مزایای دیگر.

اما از سوی دیگر، سوالات و دغدغه های زیاد دیگری مطرح است، مانند اینکه آیا این توسعه ها باعث می شود تا ربات ها جای انسان را بگیرند، آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن اخلاق و اخلاق گرایی می شود.

من برای بسیاری از سؤالات پاسخی ندارم، اما یک چیز را به قطع می دانم: آینده کار بسیار متفاوت از کاری خواهد بود که امروزه می شناسیم و به همین دلیل برای حرکت رو به جلو در کار خود نیاز به طرز فکر و  کسب مهارت های متفاوتی از دیگر افراد خواهیم داشت. اینکه این آینده خوب باشد یا بد به همه ما بستگی دارد، به اینکه چقدر طرز فکر و کار خود را می توانیم تکامل دهیم.

امروز، من می خواهم پنج تغییر را که پیش بینی می کنم تا در آینده کاری رخ بدهد را با شما به اشتراک بگذارم:

1- رهبر مقتدر بهتر از متخصص

از آنجایی که فرمان جهان به دست اطلاعات است و اطلاعات دنیا را کنترل می کند، ما نیز باید ویژگی هایی را به مشتریان خود ارائه بدهیم که ارزش و اعتبار آن ها را افزایش دهد و همچنین نتیجه بگیرند که چگونه اعتبار مشتریان ما نزد دیگران افزایش می یابد، و علاوه بر این، امر قابل توجه دیگر این است که ما بتوانیم افرادی را در سازمان خود جذب کنیم که حاضر باشند همیشه به دنبال کشف اطلاعات جدید آستین های خود را بالا بزنند،  و هراسی از کشف اطلاعات جدید و آشنایی با تکنولوژی های ناشناخته نداشته باشند.

این امر نشان می دهد که امروزه بیشتر از یک متخصص در زمینه توسعه نرم افزاری ما نیاز به یک رهبر متقدر داریم. ما باید شنا کردن در  دریای اطلاعات را، به ویژه که در این چند سال اخیر  توسعه دهنگان فول استک در معرض اسیب بیشتری قرار داشته اند، یاد بگیریم. در نتیحه نیاز به متخصص هم داریم ولی نیاز اصلی داشتن رهبری است که بتواند افراد را کنترل کند.

2- همکاری براساس صلاحیت 

در آینده نه چندان دور، مهارت های همکاری در بین افرادی که در زمینه توسعه نرم افزاری متخصص هستند، بسیار مهم تر از آنچه امروز هست، می شود. زمانی خواهد رسید که افراد براساس توانایی ها و مهارت هایی که دارند استخدام می شوند و نه براساس سوابق تحصیلی. در واقع، می توان اینگونه نتیحه گرفت که در آینده برای کار کردن و استخدام شدن تحصیلات اصلا ملاک نخواهد بود، و فقط براساس مهارت هایی که افراد دارند، کارفرما گزینش را انجام می هد.

چرا؟ زیرا اصلا مهم نیست که شما در چه دانشگاهی درس خوانده اید و یا چه مدرکی دارید،تا زمانی که مهارت های لازم برای بودن در یک تیم، کار کردن در گروه و ارائه ی ایده ها و اجرایی کردن ایده های خود در گروه را نداشته باشید نمی توانید وارد جامعه ی کاری بشوید، و پیشرفتی نخواهید داشت. در آینده، سرعت، کلید بازکردن قفل های نوآوری و ابداعات است.

3- طرز فکر جهانی 

در آینده داشتن طرز فکر جهانی در زمینه توسعه نرم افزاری از دو جهت بسیار مهم خواهد بود.

اول از جهت تولید محصولاتی است که شما برای مشتریان خود ارائه می دهید. در اینجا سوال خوبی که می توانید از خود بپرسید این است که: آیا محصولی که تولید می کنم برای توسعه شغلی در مناطق مختلف، با زبان های مختلف، ابزار و و تجهیزات متفاوت و سرعت های متخلف اتصال به اینترنت کارامد است یا نه؟

دومین بخش از داشتن یک طرز فکر جهانی به همکاران و کسانی که با آنها کار می کنید مربوط می شود. با توجه به اینکه در آینده انعطاف پذیری، نیاز اولیه ی نسل بعدی کارکنان خواهد بود، این نکته را باید در نظر داشته باشید که احتمالاً بسیاری از همکاران شما از مکان های مختلف و گاه از راه دور با شما کار می کنند. حتی یک تحقیق وجود دارد که ادعا کرده است، تا سال 2020 ، 50٪ از نیروی کار، نیروهای فریلنسر خواهند بود.

این به معنای این است که داشتن یک طرز فکر جهانی، یعنی داشتن توانایی کار با افرادی که احتمالاً هرگز به صورت حضوری آنها را ملاقات نخواهید کرد، افرادی که سوابق مختلف دارند. و در نتیجه استقبال از تنوع افکار، ضروری خواهد بود. آینده شغلی جهانی، از راه دور و بدون مرز خواهد بود.

4- داشتن مسیر شغلی مشبک در تقابل با مسیر مستقیم

در گذشته، پیشرفت شغلی تا حد زیادی خطی بوده است. یعنی در یک نردبان شغلی سنتی حرکت از جایگاه مبتدی به سمت هایی مانند کارمند و مدیر اجرایی و پس از آن مدیر ارشد و در نهایت بازنشسته، صورت میگرفته است.

با این وجود، مسیر شغلی شما در آینده اینگونه نخواهد بود. در آینده مسیر شغلی مشبک خواهد بود، یعنی شما در طول دوره ی کار خود، گاه به صورت افقی، گاه مورب یا عمودی و گاه از هر دو جهت حرکت خواهید کرد. این شکل از پیشرفت شغلی قبلاً در نسل ما متداول شده است زیرا مکانهای کاری بیشتری دارای ساختار سازمانی مسطح تر و شیوه ای سریع برای کار هستند.

تخمین زده می شود که شصت درصد از کل مشاغل جدید در قرن بیست و یکم به مهارتهایی نیاز دارند که تنها بیست درصد از نیروی کار فعلی از آن برخوردار است. این بدان معنی است که شما باید در کار خود دارای انعطاف و انطباق باشید و همیشه در حرفه خود در حال یادگیری و رشد باشید تا در آینده بتوانید پیشرفت کنید.

5- خلاق و مبتکر باشید! نه صرفا انجام دهنده ی کار.

در گذشته، افرادی که در طول روز سخت کار می کردند و کارهای خود را در زمان مناسب تمام می کردند، حتی اگر نظارت کمی داشتند، به عنوان مجری عالی شناخته میشدند. اما در آینده چطور؟

در آینده، کارآفرین بودن به جای نوآوری تبدیل به یک هنجار می شود و سازمان هاف کارمندان خود را به این سمت ترغیب و تشویق می کنند. اما چرا؟ زیرا در آینده رباتها جایگزین انسان ها می شوند و خیلی بهتر و دقیق تر از انسان ها می توانند کار ها را انجام دهند و به موقع تحویل بدهند! اما آن ها نمی توانند خلاق و کارآفرین باشند و مانند انسان شگفتی بیافرینند.

پس برای آینده شغلی آماده شوید.

در حقیقت، آینده شغلی دور نیست. و در آینده ی نزدیکی این اتفاق می افتد. ما هم اکنون نیز شاهد بعضی از این موارد در کار خود هستیم. بنابراین آماده باشید و خود را برای روبرو شدن با چالش های جدید و  پیشرفت های جدید در زمینه ی شغلی آماده کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *